Rozmiar tekstu:
11 px  12 px
14 px





     "Blind Guradian" po tolkienowsku.

Blind Guardian, niemiecki zespół już od ponad dwudziestu lat podbijający światową scenę progresywnego power metalu słynie wśród miłośników fantastyki z licznych odwołań do fantastycznych i mitologicznych książek i motywów.

Elanor



    Ma więc w swojej dyskografii utwory oparte na legendzie arturiańskiej i historii wojny trojańskiej, na "Diunie" Franka Herberta i na popularnych powieściach z serii Dragonlance. Oraz, oczywiście, znany jest w środowisku miłośników Tolkiena jako twórca wyjątkowego albumu inspirowanego w całości Silmarillionem. Jednak Guardiani mają w swoim dorobku również inne utwory oparte na twórczości Tolkiena, a obserwując je można zauważyć jak zespół ewoluował przez dwie dekady działania.
    Już w pierwszym albumie, wydanym z 1988 roku "Batallions of Fear", opartym wciąż mocno na tradycjach klasycznego speed metalu, zawarte są dwie piosenki o ewidentnie tolkienowskim pochodzeniu: "By the Gates of Moria" i "Gandalf's Rebirth". Są to utwory instrumentalne, w typowy dla początkujących zespołów metalowych sposób nieco jazgotliwe i niewiele mające poza tytułami wspólnego z dziełami Tolkiena. Jednak już dwa lata później w pierwszym albumie określanym jako typowy dla charakteru zespołu pojawia się ściśle tolkienowska piosenka "Lord of the Rings". Jest to spokojna ballada z zauważalnymi wpływami rockowymi w linii melodycznej. Jej tekst stylizowany jest na wewnętrzny monolog Froda, świadomego konieczności podróży do Mordoru. Już w tym utworze pojawia się charakterystyczna dla dalszej twórczości zespołu tendencja nie mówienia w tekstach wprost o rzeczach, o których opowiadają, lecz opisywania ich i pozostawiania miejsca domyślności słuchaczy. Choć w piosence padają nazwy "Mordor" i "Sauron", już miejsce, gdzie osadzona jest scena opisane jest w sposób, który rozpozna jedynie osoba dobrze znająca "Władcę Pierścieni": "Slow down and I sail on the river/ Slow down and I walk to the hill" wskazuje na podróż Anduiną i wspinaczkę na Amon Hen. Ten styl w tekstach rozwija się dalej w karierze zespołu, przez co znaczenie części ich późniejszych piosenek stanowi nie lada zagadkę i pole do długich rozważań.
    Kolejny album BG uznawany jest przez wielu za przełomowy, pierwszy reprezentujący dojrzałe brzmienie zespołu. W oczy tolkienisty rzuca się tam przede wszystkim piosenka o tytule "The Bard's Song - The Hobbit". Ten energiczny utwór ponownie wkłada w usta postaci monolog, tym razem jest to Bilbo relacjonujący podróż kompanii Thorina aż do opamiętania się krasnoludów w przeddzień Bitwy Pięciu Armii. Ten sam album zawiera również piosenkę należącą niejako do tej samej pary, która wprawdzie nie odnosi się bezpośrednio do żadnych wydarzeń z dzieł Tolkiena, ale duchem i tematyką jest zdecydowanie "śródziemna". Jest to "The Bard's Song - In The Forest", ballada uznawana za jeden z najważniejszych utworów zespołu, swego rodzaju manifest fantasty. Jej podmiotem lirycznym jest minstrel opiewający wieczne trwanie opowieści w pamięci słuchaczy. Na koniec tekstu znajdzie się znaczący fragment:

"In my thoughts and in my dreams/ They're always in my mind/ These songs of hobbits, dwarves and men/ And elves/ Come close Your eyes/ You can see them, too".

    A zatem mamy tu swego rodzaju przeświadczenie podmiotu lirycznego o możliwości dotarcia do baśniowych światów, choćby za pomocą wyobraźni. Podobne założenie przyświeca kolejnemu utworowi BG, tytułowej piosence albumu "Imaginations from the Other Side". Opowiada on o próbie zachowania uciekających z pamięci baśni i historii z dzieciństwa. Oczywiście poza takimi klasykami jak "Czarnoksiężnik z krainy Oz" czy "Opowieści z Narnii" mamy tam też nawiązanie do "Władcy Pierścieni" zakończone pełnym nadziei stwierdzeniem, że fantastyczne światy istnieją i czytelnik czy też słuchacz może do nich dotrzeć.
    Jednym z najbardziej skomplikowanych utworów w dorobku Blind Guardian jest właśnie piosenka tolkienowska zawarta w albumie "A Night at the Opera". Ta łagodna ale i smutna ballada opowiada fragment Narn i Chîn Húrin, konkretnie zaś jeden z jej najbardziej tragicznych momentów, gdy Túrin orientuje się, że kobieta, w której się zakochał i którą poślubił jest jego siostrą Nienor. Pełen desperacji tekst doskonale buduje nastrój nieuchronności losu spowodowanej nałożoną na rodzinę Húrina klątwą. W piosence nie pada nigdzie żadna nazwa własna z utworów Tolkiena i właściwie tylko jeden zwrot "the tear maiden" - "dziewczyna we łzach" pozwala znającemu "Silmarillion" słuchaczowi dopasować resztę elementów do znanej historii.
    Już we wrześniu możemy oczekiwać kolejnego albumu niemieckich Bardów, "A Twist in the Myth". Czy znów znajdziemy tam jakieś zakamuflowane nawiązania do Ardy - czas pokaże.

© Autor: Dominika Kurek 'Elanor',

Powrót

Ten artykuł był czytany 78 razy.