Rozmiar tekstu:
11 px  12 px
14 px




     Księga Zaginionych Pieśni

Muzyka ta jest po prostu tak dobra, że chciałoby się ją usłyszeć w sali koncertowej przy aparacie wykonawczym takim, jaki miał chociażby Piotr Rubik przy swoim oratorium.

Elbereth



    Projekt nagrania tolkienowskiej płyty to kilka lat pracy przede wszystkim kompozytora - Jacka Wanszewicza, oraz wokalistów - Eli Zachowskiej, Karoliny Driemel, Mony Machały, Oli Napierajczyk, Jarosława Florczaka. Tematycznie album podzielony został na dwie części. Poważną, w której treści piosenek nawiązują przede wszystkim do świata "Silmarillionu", oraz humorystyczną, będącą parodią wybranych postaci z "Władcy Pierścieni". Całość kończy piosenka Tolk Folkowa, co jest bardzo miłym zakończeniem, jako, że to właśnie wśród najbardziej zaangażowanych tolkfolkowiczów zrodził się pomysł na płytę.
    Podejmując próbę rzetelnego opisania albumu od strony muzycznej muszę przyznać, że mam ogromny problem z oddzieleniem własnego, bardzo subiektywnego wrażenia, od obiektywnej krytyki. Moje bowiem subiektywne wrażenie każe zachwycać mi się niemal nad każdym utworem DTH, które przy słuchaniu niezmiennie przenoszą do świata Tolkiena bardziej nawet niż niejeden utwór ze ścieżki dźwiękowej "Władcy Pierścieni". Tego oczekuje po DTH każdy miłośnik Tolkiena - i to bez wątpienia dostaje.
    W części poważnej Jacek Wanszewicz po mistrzowsku oddał klimat poszczególnych piosenek. Po wielokrotnym przesłuchaniu nadal przechodzi mnie dreszcz przy zdaniu "Gdybyś wtedy tutaj był przed słońcem i księżycem" na początku "Minstrela", nadal czuję ogromną tęsknotę przy "Samotnym Elfie", słowem - słychać, że i słowa i muzyka napisane zostały przez tych, którzy kochają świat Tolkiena, którzy go czują i dlatego właśnie potrafią tak dobrze oddać go poprzez słowo i dźwięk.
    Od strony czysto muzycznej także trudno mieć zastrzeżenia - można tylko żałować, że przy niektórych utworach nie gra prawdziwa orkiestra, nie dopełnia klimatu prawdziwy chór. Niektóre utwory (na przykład "Lament Finduilas") aż proszą się o większy rozmach, większe nasycenie dźwięku - takie, jakie daje zwiększona obsada wykonawcza. Nie jest to bynajmniej zarzut w stronę poziomu elektronicznej aranżacji Wanszewicza, wręcz przeciwnie - muzyka ta jest po prostu tak dobra, że chciałoby się ją usłyszeć w sali koncertowej przy aparacie wykonawczym takim, jaki miał chociażby Piotr Rubik przy swoim oratorium.
    Część humorystyczna treściami piosenek przebiłaby niejeden polski kabaret czy festiwal piosenki aktorskiej - utwór "Żale Galadrieli" w wykonaniu Karoliny Driemel jest dla mnie arcydziełem. Tym bardziej, że tego typu piosenka, wymagająca ogromnej gry aktorskiej, panowania nad głosem i intonacją, jest o wiele trudniejsza do zaśpiewania od tak zwanych "poważnych" utworów. Tej gry aktorskiej i humoru zabrakło natomiast przy "Żalach Sama" - jest to największe moje "ale" w stronę DTH. Jak na tak ekspresyjny utwór, wykonany został za delikatnie, za poważnie i duża część komizmu przez to prysła. Szkoda też trochę, że po "Boromir Blues" (wykonanym znów mistrzowsko, to moja druga ulubiona humorystyczna piosenka po "Żalach Galadrieli") na nagraniu utrwalone zostały odgłosy rozmów ze studia. Na tle całej płyty są to jednak drobiazgi, które bynajmniej nie zacierają ogólnego wrażenia. Mogłabym przeanalizować każdy utwór po kolei, mając też swój ranking ulubionych i mniej ulubionych, ale tu już weszłabym w subiektywne oceny według gustu, a nie świadczące bynajmniej o takim czy innym poziomie utworów.
    Płytę mogę z czystym sumieniem polecić zarówno miłośnikom ostrego rocka czy nawet metalu ("Minstrel", "Ballada Rohirrima", "Lament Findulilas", "Gondolin Zdradzony") jak wielbicielom delikatnej poezji śpiewanej ("Eldalie", "Pieśń Laiquendi", "Samotny Elf") -także tym, co nie znają świata Tolkiena. Fakt, że duża część treści piosenek byłaby dla nich niezrozumiała, niemniej sam klimat i muzyka też robią swoje. Utwory zostały ułożone tak, że ostrzejsze brzmieniowo przeplatają się z tymi lirycznymi, a część humorystyczna oscyluje wokół folkowej muzyki tanecznej (między innymi "Stopy Hobbita", "O Pewnej Gospodzie") Płytę DTH zamówić można pod adresem mailowym dth.hobbici@gmail.com, w przygotowaniu jest już także strona internetowa. Warto wspomnieć, że w ankiecie ogłoszonej na forum Elendili (http://elendili.pl - drugie największe forum tolkienowskie w Polsce) na największe tolkienowskie wydarzenie roku w Polsce, Drużyna Trzeźwych Hobbitów zajęła pierwsze miejsce. Pozostaje tylko złożyć serdeczne gratulacje wszystkim, którzy przyczynili się do jej powstania, szczególnie Monice "mONIE" Machali, bez której płyta nie zostałaby wydana. Życzę DTH jak największej popularności i pozwolę sobie wyrazić nadzieję na kolejną taką tolkienowską płytę w przyszłości.

© Autor: Anna Milewska - Elbereth

Lista utworów:

Księga Pierwsza:
1/ Pieśń Minstrela (wyk: Karolina Driemel, Jarosław Florczak 'Elek Bregalad', Jacek Wanszewicz) ; [sł. Katarzyna Wojdak 'Avari']
2/ Eldalie (wyk. Karolina Driemel, Aleksandra Napieralczyk, Jacek Wanszewicz) ; [sł. Katarzyna Wojdak 'Avari']
3/ Ballada Rohirrima (wyk. Elżbieta Zachowska, Jacek Wanszewicz) ; [sł. Gabriela Brzyś 'Rodonnil')
4/ Pieśń Luthien (wyk. Karolina Driemel, Aleksandra Napieralczyk, Jacek Wanszewicz) ; [sł. Emilia Wyciślak 'Emma Scyther']
5/ Gondolin zdradzony (wyk. Elżbieta Zachowska, Jacek Wanszewicz, Karolina Driemel, Jarosław Florczak 'Elek Bregalad') ; [sł. . Katarzyna Wojdak 'Avari']
6/ Pieśń Laiquendi (wyk. Karolina Driemel, Aleksandra Napieralczyk, Jacek Wanszewicz) ; [sł. Anna Adamczyk-Śliwińska 'Nifrodel']
7/ Lament Finduilas (wyk. Elżbieta Zachowska, Jacek Wanszewicz) ; [sł. Katarzyna Wojdak 'Avari']
8/ Samotny Elf (wyk. Karolina Driemel, Aleksandra Napieralczyk, Jacek Wanszewicz) ; [sł. Emilia Wyciślak 'Emma Scyther']
9/ Ostatni Marsz (wyk. Elżbieta Zachowska, Jacek Wanszewicz) ; [sł. Anna Adamczyk-Śliwińska 'Nifrodel']
10/ Ostatnia Pieśń Arwen w Lothlorien (wyk: Karolina Driemel, Jarosław Florczak 'Elek Bregalad', Jacek Wanszewicz) ; [sł. Anna Adamczyk-Śliwińska 'Nifrodel']

Księga Druga

11/ Żale Grimy (wyk. Jarosław Florczak 'Elek Bregalad', Jacek Wanszewicz) ; [sł. Gabriela Brzyś 'Rodonnil')
12/ O pewnej gospodzie (wyk. Jacek Wanszewicz) ; [sł. Katarzyna Wojdak 'Avari']
13/ Żale Galadrieli (wyk: Karolina Driemel, Jacek Wanszewicz) ; [sł. Adam Rabiński 'Adiemus']
14/ Żale Sama (wyk. Jacek Wanszewicz); [sł. Adam Rabiński 'Adiemus']
15/ Stopy hobbita (wyk. Mona Machała, Jacek Wanszewicz); [sł. Anna Adamczyk-Śliwińska 'Nifrodel']
16/ Boromir blues (wyk. Jarosław Florczak 'Elek Bregalad', Jacek Wanszewicz) ; [sł. Adam Rabiński 'Adiemus']
17.Tolk Folk (wyk: Jarosław Florczak 'Elek Bregalad', Jacek Wanszewicz, Karolina Driemel) ; [sł. Anna Adamczyk-Śliwińska 'Nifrodel']


Powrót

Ten artykuł był czytany 23 razy.